pexels-eugene-golovesov-14290389_edited.jpg

Folkehelseforbundet

Cannabisklubb for helse og rettigheter

Medlemskap i cannabisklubb

Folkehelseforbundet er et tilbud til cannabisbrukere som står opp for selvbestemmelse. I 60 år har staten sett vekk fra forskning og rettsprinsipper for å drive vilkårlig forfølgelse, og Folkehelseforbundet vil tilby trygg tilgang på cannabis mens vi venter på politikere som respekterer menneskerettslige forpliktelser. Det er for lengst klart at forbudet gjør vondt verre og cannabisklubber har i mange land blitt en løsning som sikrer folkehelse.

Nå overføres samme modell for norske borgere. I utgangspunktet må medlemmer være over 20 år, men for brukere med medisinske behov er vi fleksible. På grunn av regjeringens holdning til medisinsk cannabis finnes knapt fastleger som vil skrive ut resept, og vi støtter retten til fritt helsevalg. Regjeringens ruspolitikk bygger på et narkotikafritt ideal, som Riksadvokaten, FN, Europarådet og flere land har forlatt, og cannabisbrukere nektes selvbestemmelse på utdatert grunnlag.

Hensikten med loven er oppgitt ikke bare fordi idealet om et narkotikafritt samfunn aldri kunne nås med totalitære metoder, men fordi jo mer penger og maktmidler som ble brukt på å bekjempe narkotika desto mer korrupsjon, kriminalitet, sykelighet, fremmedgjøring og død har samfunnet fått tilbake. Det er derfor stadig flere land går over til regulerte markeder for å beskytte folkehelse – og det er skadene som følger av regjeringens politikk som de vil ha slutt på.

Folkehelseforbundet tar dette ansvaret på nasjonalt plan og ønsker velkommen til brukere som søker rettsstatens beskyttelse. Medlemskap koster 999 kroner hvert år og går til å dekke økonomiske utgifter forbundet med drift og rettighetssikring. Derfra kan medlemmer handle opp til 100 gram cannabis i måneden, forutsatt at varer er tilgjengelige. For hver bruker forsøker vi å finne en gartner som kan dyrke 1 m2, hvilket bør sørge for tilstrekkelig flyt. Gartnere bærer selv risiko for bidrag til prosjektet, men mottar ARODs juridiske beskyttelse. Til gjengjeld får brukere mer kvalitetsbevisste produsenter, og vi håper innen sommeren å finne kompetente og idealistiske dyrkere som vil profilere seg i opposisjon til det kriminelle markedet.

Medlemmer kan melde seg inn gjennom nettsidene og vi håper innen september å kunne tilby klubblokale i Oslo. Foruten cannabis, vil vi tilby informasjon og rådgivning, og formålet er å ivareta folkehelse mens vi venter på effektiv minoritetsbeskyttelse. Vi vil i første rekke prioritere brukere som har medisinske behov, men skiller ikke mellom medisinsk og rekreasjonsbruk. Det holder at brukere er utslitt av forfølgelse og søker grunnlovens beskyttelse.

Alt for lenge har politikere sviktet ansvaret for minoritetsbeskyttelse på rusfeltet. Alt for lenge har rettssystemet utsatt et oppgjør med en ekstrem politisk bevegelse, og alt for lenge har borgere akseptert undertrykkelse. Brukere er utsatt for en moderne heksejakt, stikk i strid med konstitusjonelle prinsipper, og prosjektet er en motstandsbevegelse for vår tid.

Allerede for 50 år siden forstod det spanske og nederlandske justisdepartementet fornuften i å skille markedet mellom hardere og mykere rusmidler, og det er i dag nok av data som bekrefter at et regulert marked er bedre enn et kriminelt marked. Folkehelseforbundet er derfor et viktig borgervern etter et halvt århundre med ansvarsfraskrivelser, og om medlemmer møter problemer med loven tilbyr vi et rettsløp som setter ruspolitikken i historisk og prinsipiell kontekst.

Vi er et større nettverk. Mens AROD tar seg av det juridiske rammeverket, er Aina Mumbi helsekontakt for medlemmer, og vi har spurt Normal om de vil bidra med en brukerundersøkelse som følger prosjektet over tid. Vi satser på best mulig kvalitetssikring og at politiet ikke hindrer dette tiltaket for folkehelsen. Om politiet griper inn er fallhøyden for politijurister uansett større enn for brukere og produsenter, for vi vil bruke rettssystemet for å dokumentere forbindelsen mellom ruspolitikken og fortidens vilkårlige forfølgelse.

Forbindelsen ligger i syndebukkmekanismen, hvilket har vært kjent i kriminologi og rettssosiologi i over 40 år. Politi og påtalemyndighet har plikt til å støtte en menneskerettighetsanalyse, og det blir opp til staten å vise at straff på rusfeltet kan forsvares.  For de som vil vite mer om dette, viser dokumentarserien Moving a Nation Forward veien gjennom rettssystemet. Dokumentaren setter ruspolitikken i historisk og prinsipiell kontekst, og med utgangspunkt i denne informasjonen må domstolene avgjøre om forbudet oppfyller et legitimt formål.

Alt er med andre ord klart for sikring av helse og rettigheter. Brukere trenger bare kontakte oss for medlemskap og derfra står vi sammen for selvbestemmelse og rettssikkerhet på rusfeltet.

About
Image by Louis Hansel

420 FAMILIE

Det krever mot å stå opp for rettigheter i en brytningstid og de 420 første som melder seg inn får unikt medlemskap med fordeler for fremtiden.

UNIKT TILBUD

420-Familie

kr 999

Ett års medlemskap med fordeler

Medlemskap i Folkehelseforbundet

Image by 2H Media

Vil du bli medlem?

Vår virksomhet bygger på CSC-modellen som er designet for ansvarlig cannabisbruk. Vi godtar kun medlemmer som har erfaring med cannabis og begrenser tilgjengelighet i et non-profit, lukket medlemssystem. De som ønsker å være medlemmer må fylle ut et registreringsskjema, betale medlemskontingent, og fremlegge bevis på alder ved kjøp av cannabis. Hvert medlem får tilgang til klubblokale og mulighet til å kjøpe opp til 100 gram cannabis per måned. Medlemmer informeres om kostnadene ved cannabis med fullstendig åpenhet og de endelige kostnadene deles ned og begrunnes.

Folkehelseforbundet garanterer produkter av høy kvalitet. Med det mener vi at planter er riktig tørket og kuret, og at genetikken er riktig i forhold til produktbeskrivelsen. Medlemmer deltar i beslutninger gjennom møtevirksomhet og åpen kommunikasjon, og mottar juridisk beskyttelse mot vilkårlig forfølgelse.

Image by David Gabrić
Features

Dokumentar om ruspolitikk og rettigheter

I 15 år har staten sviktet sitt ansvar for effektiv minoritetsbeskyttelse. Ruspolitikken fortsetter utenfor konstitusjonell kontroll, og denne dokumentaren i tre deler viser problemet med menneskerettighetene.

Court
Image by CRYSTALWEED cannabis

KONTAKT OSS

Takk for din henvendelse!