pexels-eugene-golovesov-14290389_edited.jpg

Folkehelseforbundet

Cannabisklubb for helse og rettigheter

Velkommen til cannabisklubb

Folkehelseforbundet har et medlemsregister som inkluderer navn, fødselsår, kontakt-informasjon og innbetaling av kontingent. Informasjonen er hemmelig, og det noteres ikke hvor mye cannabis som medlemmer får tildelt. Dette for å beskytte medlemmer mot vilkårlig forfølgelse.

Vedtektene våre finner du her, og medlemmer skriver under på følgende vilkår:

1. Jeg er over 20 år, krever autonomi og trygg tilgang til cannabis.

1. Jeg vet at cannabis ikke er lovlig, men erkjenner at politikken har sviktet. Etter Straffelovkommisjonen og Rusreformutvalget videreføres offentlig panikk på bekostning av et effektivt rettsvern. Rolleforståelsesutvalget avslørte systematisk nedprioritering av rettighetsjuss, hvilket gjør vilkårlig forfølgelse til et problem, og helse og rettigheter ønskes sikret gjennom medlemskap i Folkehelseforbundet.

1. For meg betyr det tilgang på opptil 100 gram cannabis i måneden, forutsatt at varer er tilgjengelige. Jeg aksepterer ikke at tilbud og etterspørsel vris til en offer- og overgriperkontekst og søker trygg tilgang for å bedre livskvalitet. For samfunnet betyr det at sirkelen av ødeleggelse som ruspolitikken påfører enkeltpersoner og lokalsamfunn brytes. Jeg er en kraft for prinsipper som likhet, forholdsmessighet, selvbestemmelse og frihetspresumsjon i tider plaget av panikk, og slik hjelpes Norge tilbake til grunnlovens verdier.

1. Det er 50 år siden Nederland innså fornuften i å skille cannabis fra hardere stoffer og medlemskap er motkraft til en fastlåst politisk prosess. Norge fortsetter på et konstitusjonelt sidespor fordi politikken mangler integritet, og Folkehelseforbundet fremstår som leverandør av legitime og nødvendige tjenester hvor staten svikter.

1. Jeg krever ikke bare autonomi men rettssikkerhet. Fordi et regulert marked er bedre enn et kriminelt marked har Norge et problem med retten til privatliv (EMK art 8), trosbeskyttelse (EMK art 9), og likebehandling (EMK art 14). Så lenge mindre inngripende tiltak er bedre egnet til å erstatte forbudet oppfylles ikke kravene til et legitimt formål, og medlemskap fremmer avklaring av etterkrigstidens viktigste juridiske spørsmål.

1. Menneskerettigheter står over all annen lov, men å helbrede en massepsykose tar tid. Justisdepartementet har vært panikkens fremste bevarer, og om politiet griper inn og hindrer tilgang på cannabis søkes rettsstatens beskyttelse. Det betyr at jeg ønsker hjelp til et forsvar som dokumenterer forbindelsen til fortidens vilkårlige forfølgelse, hvis medlemskap får rettslige konsekvenser.

1. Selv om grunnlovens § 89 beskytter prøvelsesretten kan makten sette rettssikkerheten til side for å beskytte politikken mot konstitusjonell kritikk. I så fall, om prøvelsesretten motarbeides og medlemskap får rettslige konsekvenser, vil jeg ikke laste Folkehelseforbundet. Jeg vet uansett at forbud ikke kan forsvares, at rettighetssikring tar tid, og at forfølgelse er maktens ansvar. Offentlig panikk kan bare videreføres hvis rettsstatsgarantier forblir uten vekt – og så lenge straff videreføres på tilbakeviste premisser, støtter jeg kampen for et effektivt rettsmiddel.

1. Grunnlovens prinsipper bygger levedyktige samfunn. Ufin oppførsel er uforenelig med foreningens visjon og jeg erkjenner at medlemskap er et gode som kan bortfalle ved urimelig og hensynsløs adferd.

Vår virksomhet bygger på CSC-modellen som er designet for ansvarlig cannabisbruk. Vi godtar kun medlemmer som har erfaring med cannabis og begrenser tilgjengelighet i et non-profit, lukket medlemssystem. Hvert medlem får tilgang til klubblokale og mulighet til å kjøpe opp til 100 gram cannabis per måned. Medlemmer informeres om kostnadene ved cannabis med fullstendig åpenhet og de endelige kostnadene deles ned og begrunnes.

Folkehelseforbundet garanterer at produktet har høy kvalitet. Med det mener vi at planter er riktig tørket og kuret, og at genetikken er riktig i forhold til produktbeskrivelsen.

Medlemmer deltar i beslutningsprosessen gjennom møtevirksomhet og åpen kommunikasjon. På årsmøte vil en brukerrepresentant få styreplass, og slik står vi sammen for helse og rettigheter.

Image by David Gabrić
Features

Dokumentar om rettigheter og ruspolitikk

I over 15 år har staten sviktet sitt ansvar for effektiv minoritetsbeskyttelse. Denne dokumentarserien i tre deler forklarer kampen for rettigheter og rettsstat.

Court
Image by CRYSTALWEED cannabis

KONTAKT OSS

Takk for din henvendelse!